Live from Cairoston

@ تعرف احنا عاملين زي مين؟

# مين؟

@ أقولك… كان في مرة اتنين اصحاب ماشيين مع بعض، قام واحد قال للتاني.. “أنا لو لقيت ميت جنيه حسافر أعيّد في اسكندرية!” رد التاني “أزاي؟؟ انت ناسي إني محتاج أشتري لبس العيد؟ حتسافر وتسيبني من غير حتى لبس أعيّد بيه؟؟؟” المهم… اختلفوا ومسكوا في هدوم بعض وقضوا هما الاتنين العيد في التخشيبة… كل ده علشان الأول اتوهم إنه لقى ميت جنيه.

# مش فاهم انت عايز تقول إيه؟

@ قصدي أقول، إنهم اختلفوا وخسروا بعض على وهم.

# فهمتك… بس متأثرتش يعني

هيييه! كسبنا!ـ

طيب خد عندك التشبية ده… شوفت فيلم “جلادييتور” (المصارع) بتاع راسل كرو؟

# شوفته! جامد أخر حاجة!!

@ شوفت القيصر كان بيلهي الناس بالمصارعة إزاي علشان كل تخين فيهم بريالة يفضل مهووس بمين قتل مين ويروح الستاد علشان يلحق رغيف عيش من اللي بيترمي للجمهور؟

# ماخدتش بالي.. كنت مركز مع البطل!

@ تمام…. يبقى انت كنت واحد منهم… كلنا كنا واحد منهم… ركزنا مع البطل ونسينا خيبتنا

# معلهش… مش فاهم بردو انت عايز تقول إيه!ـ

@ شوف…. تعريف الهَبَل إنك تدي ودنك للإعلام وقلبك للعَلَم… وتعريف الغباء إنك تتأثر بيهم!ـ

# لا لا… جامدة دي.. انت أكيد بتبالغ!ـ

شايف حاجة؟ لا والله… بس أدينا قاعدين

مافيش مبالغة… أنا بقولك احنا هُبل علشان بندّي ودننا للإعلام وقلوبنا للأعلام … بس مافيش مشكلة… أنا راضي إني أكون أهبل… بس كان نفسي مانكونش أغبية في نفس الوقت. نصدق أوهام ماشي… ماحنا هُبل… صدقنا أهمية المسلسلات والأفلام والماتشات… صدقنا قيمة العَلَم… ماشي… صدقنا إننا بنتمي لبلد، اتنين خواجات رسموا حدودها بقلم ومسطرة… ماشي… ما أنا أهبل واحنا هبل وخلينا مغيّبين ومحششين، لحسن الدنيا دية مش دنيتنا، وخلينا ننسى ونعيش بالريالة نازلة على صدورنا… ماشي.. كل ده ماشي… مافيش مشكلة… لإن المجانين في نعيم! واللي يفهم الدنيا على حقيقتها حيصعق ويقول ناولني لفة بسرعة! ولكن كان نفسي مانجمعشي بين الهبل والغباء… لحسن ساعتها حنكون مجانين في جحيم!ـ

# طيب يالا يا فالح لحسن الماتش حيبدأ

@ يالا بينا!

Comments on: "أهبل آه… بس غبي لأ!!ـ" (1)

  1. Nermeen Yousri said:

    this is a very funny note.. but it’s a black comedy 😦

    it is really pathetic.. it’s very sad how we let them do that to us every time.. they just know very well how to get to us!!

    I was just reading through the famous evil book of “The Protocols of the Elders of Zion” few days ago, and I came to the conclusion that we’re really just following the very well-written plan of zionists to help them make US weaker and more distracted.. so it’d be easier for them to control us, and the world..
    again no Arabic on this computer, but I quote” جاء في البروتوكول الثالث عشر من برتوكولات حكماء صهيون ما نصّه” وسرعان ما سنبدأ الاعلان في الصحف داعين الناس إلى الدخول في مباريات شتى في كل انواع المشروعات: كالفن والرياضة وما اليهما . هذه المتع الجديدة ستلهي ذهن الشعب حتماً عن المسائل التي سنختلف فيها معه، وحالما يفقد الشعب تدريجاً نعمة التفكير المستقل بنفسه سيهتف جميعاً معنا لسبب واحد: هو أننا سنكون أعضاء المجتمع الوحيدين الذين يكونون أهلاً لتقديم خطوط تفكير جديدة.”
    lakad asma3to law nadayto 7ayyan, laken la 7ayata le man tonady!!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: